X-ALFY
Východiská
Lesníctvo 5.0 je kľúčovým odvetvím Priemyslu 5.0. Predstavuje novú generáciu efektívneho a udržateľného obhospodarovania a využívania lesov, ktorá sa zaoberá aspektmi zmeny klímy a podporuje opatrenia na vytváranie nových hodnôt v lesoch potrebných pre rozvoj a sociálnu transformáciu. Hlavným cieľom tohto projektu je poskytnúť pokročilé nástroje XR založené na umelej inteligencii pre Lesníctvo 5.0, ktoré sa zaoberajú tromi rôznymi, ale vzájomne sa doplňujúcimi oblasťami použitia: výučba, vzdelávanie a rozvoj environmentálneho povedomia. Tieto aplikácie sú zasa nástrojom na rýchle prijatie a široké uplatnenie nadchádzajúcej transformácie Lesníctva 5.0.
Ciele
Špecifické ciele:
- Implementovať a nasadiť nástroj založený na umelej inteligencii na automatické generovanie obrazov skutočného lesného prostredia s vysokým priestorovým rozlíšením vhodných na vytvorenie 360° panoramatických záberov a simuláciu vo VR.
- Implementovať a nasadiť nástroj založený na umelej inteligencii na generovanie fiktívneho virtuálneho obsahu simulujúceho proces hynutia lesa alebo účinok katastrofických požiarov v danej lesnej krajine a/alebo na simuláciu obnovy lesa na účely výučby a výcviku.
- Implementovať a nasadiť nástroj na báze umelej inteligencie na automatizovanú klasifikáciu drevinového zloženia porastov.
- Vyvinúť mobilnú aplikáciu na:
- jednoduché zachytenie a zdieľanie fotografií lesnej krajiny, stromov a listov s nízkym rozlíšením;
- prezentáciu možností nástrojov X-Alfy na vytváranie virtuálneho a rozšíreného vizuálneho obsahu.
X-Alfy prináša nový technologický rozmer pri vytváraní realistického virtuálneho obsahu využívaním modelov založených na umelej inteligencii s aplikáciou tejto technológie v lesníckom sektore.
Navrhované nástroje majú značný potenciál aj v iných priemyselných odvetviach a môžu otvoriť dvere ďalším pokročilým aplikáciám v Priemysle 5.0.
Partnerské organizácie: Venaka TreLeaf GbR (Nemecko), Technická univerzita vo Zvolene
TUZVO koordinátor: prof. Bc. Ing. Andrea Majlingová, PhD., MSc.
Začiatok riešenia projektu: 01.01.2024
Koniec riešenia projektu: 31.12.2024
Financované zo zdrojov Európskej Komisie, program Horizon Europe.
Cieľom projektu XR2Learn je vytvoriť cezhraničnú tvorbu aplikácií XR zameraných na človeka
v oblasti vzdelávania.
Projekt poskytuje svoju platformu jednotného kontaktného miesta, organizovanú ako digitálne inovačné centrum, pre všetkých aktérov zapojených do dodávateľského reťazca vzdelávacích aplikácií založených na XR, zameranú na zlepšenie odbornej prípravy formou scenárov výrobného a dištančného vzdelávania.
Využitím európskych priemyselných technológií XR na posilnenie imerzívneho vzdelávania
a odbornej prípravy platforma XR2Learn sprostredkuje poskytovateľom technológií XR, návrhárom aplikácií, odborníkom na vzdelávanie, vývojárom aplikácií, koncovým užívateľom a rozhodovacím orgánom priamy prístup ku komunikácii, spolupráci a zosúladeniu záujmov, čo umožní aj vytváranie inovácií smerom zdola nah